- Wiadomości
- Opublikowano:
Radni przyjęli nowy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy
Sporą dyskusję podczas czwartkowej sesji Rady Gminy Dobra wywołał projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra.

W projekcie znalazł się zapis zmniejszający częstotliwość wywozu odpadów zmieszanych – z raz w tygodniu, na raz na dwa tygodnie. Radni opozycyjni apelowali do wójt gminy Dobra o wycofanie się z takiego rozwiązania.
– Jestem dokładnie przygotowana i mogę z Państwem rozmawiać na te tematy godzinami – powiedziała Teresa Dera, wójt gminy Dobra. – Sytuacja jest naprawdę bardzo trudna, a jeżeli deficyt z powodu dokładania do systemu śmieciowego zwiększy się do 3 milionów, to plan inwestycyjny się niestety zmieni – argumentowała wójt Teresa Dera.
Radna Monika Kowalska-Duziak dopytywała, czy gmina nie ma obaw, że przy tak długo składowanych odpadach będą pojawiać się zarówno robaki, jak i muchy, szczególnie w okresie letnim.
– Decyzja sanepidu jest pozytywna – podkreśliła wójt gminy Dobra. – Nie ma ani jednej uwagi ze strony Powiatowej Inspekcji Sanitarnej w Policach – dodała Teresa Dera.
Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach w całości pozytywnie opiniował projekt uchwały Rady Gminy Dobra w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra, nie wnosząc żadnych uwag.
Wójt gminy Dobra podkreśliła również, że należy zadbać o racjonalizowanie kosztów gospodarowania odpadami.
– Transport jest jednym z najwyższych kosztów, jakie ponosimy w procesie gospodarowania odpadami – tłumaczyła wójt.
Jak zaznaczyła Anna Budzyńska, kierownik Wydziału ds. Gospodarki Odpadami Komunalnymi i Egzekucji w Urzędzie Gminy Dobra rozmawiając z mieszkańcami, wielokrotnie tłumaczyła jaki wpływ na koszty w nowym przetargu będzie miało utrzymanie obecnego harmonogramu wywozu odpadów na terenie gminy.
Radna Magdalena Zagrodzka apelowała o znalezienie innego rozwiązania, które będzie przede wszystkim z korzyścią dla mieszkańców.
– Nie ma takiej zgody mieszkańców na wywożenie śmieci raz na dwa tygodnie – mówiła radna Zagrodzka.
Radna Maria Pizzi zaproponowała, aby przyjąć takie rozwiązanie na najbliższy rok, a następnie po upływie tego czasu zweryfikować sytuację.
Wywóz odpadów zmieszanych raz na dwa tygodnie będzie dotyczył tylko domków jednorodzinnych. W przypadku domów wielorodzinnych utrzymany zostanie wywóz odpadów raz w tygodniu.
Poszczególni radni, którzy zabierali głos w dyskusji, swoje stanowiska argumentowali m.in. rozmowami z sąsiadami oraz dyskusjami w mediach społecznościowych.
Jak podkreśliła wójt Teresa Dera, dokładanie do systemu gospodarowania odpadami z budżetu gminy będzie skutkowało spowolnieniem inwestycyjnym na terenie gminy.
Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych. Ośmioro było przeciwko.
Autor: Gracjan Broda, Foto: Gracjan Broda