- #DP Extra
- Publikacja:
Gmina Police realizuje największą inwestycję drogową w swojej historii
Gmina Police jest w trakcie realizacji największej inwestycji drogowej w swojej historii. Projektowana obwodnica ma za zadanie wyprowadzenie części ruchu na kierunki inne niż miasto Police oraz zapewnić płynny i bezpieczny dojazd do Zachodniego Obejścia Szczecina (ZOS).
Gracjan Broda,
Realizacja ZOS przyniesie poprawę warunków na drogach, jednocześnie otwierając ruch w kierunku Świnoujścia i Gdańska. Zmiana ta niesie szereg pozytywnych konsekwencji związanych z rozwojem gospodarczym oraz poprawą życia mieszkańców. Jednocześnie budzi obawy odnośnie do negatywnego wpływu, w szczególności nasilenia ruchu z północnych części Szczecina.
Projektowana Obwodnica Szczecina jako inwestycja rządowa wymusza na władzach lokalnych działania na rzecz ograniczenia ryzyka zwiększenia liczby pojazdów na terenach zurbanizowanych. Brak działań w tym zakresie doprowadzi do sytuacji, w której ruch w kierunku Węzła Police odbywać się będzie drogami powiatowymi m.in. ul. Nadbrzeżną, ul. Cisową, ul. Asfaltową, ul. Piłsudskiego, ul. Wojska Polskiego, ul. Grunwaldzką.
Głównym zadaniem obwodnicy Szczecina i Polic jest wyprowadzenie transportu kołowego z terenów zamieszkałych. Po uruchomieniu Fabryki Polimerów rocznie do Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A. ma jeździć około 60 tysięcy samochodów ciężarowych. Dodatkowy ruch generować będą ciągle rozwijające się gospodarczo tereny północnego Szczecina. Nowym wyzwaniem będzie ruch turystyczny, który pojawi się naszym mieście wraz z uruchomieniem przeprawy tunelowej Police – Święta.
W ramach Funduszu Polski Ład Gmina Police otrzymała na budowę drogi dojazdowej do ZOS dofinansowanie w kwocie 245 milionów złotych. Jeszcze zanim w Policach można było zacząć marzyć o tak potężnej dotacji, pojawiły się pytania, jaki wpływ na nasze miasto i jego mieszkańców będzie miała Zachodnia Obwodnica Szczecina.
Od 2021 roku Gmina Police analizowała wpływ budowy ZOS na transport drogowy w mieście. W tamtym czasie możliwości finansowe gminy nie pozwalały na przyjęcie kompleksowych rozwiązań. Dopiero uzyskanie dofinansowania pozwoliło spojrzeć na sprawę wielowątkowo.
Konsultacje społeczne miały na celu zebranie opinii mieszkańców w sprawie wyboru preferowanego korytarza drogi. Na ostateczny przebieg wpływ miała zatem opinia mieszkańców jak najmniejsze straty środowiskowe oraz możliwość wykorzystania środków na realizację drogowych inwestycji towarzyszących. Konsultacje pokazały, jakie przebiegi nie są przez mieszkańców akceptowane. Warto w tym miejscu nadmienić, że Obwodnica Polic to nie alternatywna droga łącząca Police ze Szczecinem. Taki cel nie spełnia wymogów konkursu, z którego pozyskano środki finansowe.
Aby nie stracić dofinansowania, postępowanie zakupowe należało rozpocząć w ciągu 9 miesięcy. Wokół przedsięwzięcia narosło sporo emocji. Ostatecznie, wybrano Wykonawcę, którego zadaniem jest zaprojektowanie i budowa obwodnicy Polic. W trakcie projektowania i pozyskiwania wymaganych decyzji przebieg może ulec nieznacznym modyfikacjom, doprecyzowaniu czy rozszerzeniu.
Z dostępnych opracowań i wypowiedzi eksperckich wynika, że zlokalizowany przy zakładach chemicznych Węzeł Police, może być najbardziej obciążonym węzłem ze wszystkich dziesięciu Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Podpisana umowa na zaprojektowanie oraz realizację „Budowy obwodnicy Polic stanowiącej dojazd do Węzła Police Zachodniego Obejścia Szczecina” opiewa na kwotę 116 492 685 złotych. Firma Strabag, która będzie realizowała inwestycję, zgodnie z umową, od momentu jej podpisania ma 20 miesięcy na uzyskanie decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem w realizacji zadania będzie uzyskanie w terminie nie dłuższym niż 10 miesięcy pozwolenia na budowę. Wykonawca na realizację całego przedsięwzięcia ma 60 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy. To oznacza, że obwodnica Polic powinna być oddana do użytku nie później niż 16 listopada 2028 roku.
Budowa Zachodniego Obejścia Szczecina jako inwestycja rządowa oraz Obwodnica Polic stworzą nowy układ transportowy regionu i nowe perspektywy rozwoju.