- #DP Extra
- Publikacja:
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina
Zachodnie Drogowe Obejście miasta Szczecina (ZOS) to 50-kilometrowa obwodnica lewobrzeżnej części Szczecina z przeprawą przez Odrę w Policach, projektowana w ciągu drogi ekspresowej. Ma stanowić przedłużenie drogi S6 od węzła Goleniów w kierunku zachodnim do węzła Kołbaskowo przy autostradzie A6. Droga projektowana jest jako połączenie o statusie S: dwie jezdnie i bezkolizyjne połączenia z drogami dojazdowymi na terenie gmin: Police, Kołbaskowo, Dobra i Szczecin.
Gracjan Broda,
W ciągu obwodnicy Szczecina zaplanowano budowę dziesięciu węzłów drogowych. Jednym z ważniejszych węzłów na trasie jest węzeł Police. Jest on planowany w bezpośrednim otoczeniu Portu Police oraz Grupy Azoty. Powstanie węzła znacząco ułatwi komunikację przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie gminy. Zachodnie Drogowe Obejście ominie Szczecin od południa i wschodu, a w konsekwencji wyprowadzi ciężki ruch poza granice terenów zurbanizowanych. Obecnie ruch tranzytowy do i z terenów przemysłowych Polic skupia się w śródmieściu Miasta Szczecina i biegnie przez centrum Starego Miasta w Policach.
Z perspektywy Gminy Police obejście ma kluczowe znaczenie dla rozwoju terenów inwestycyjnych i uspokojenia ruchu w mieście. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ trzeba przejechać 58 kilometrów, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po zrealizowaniu Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina droga ta skróci się do zaledwie 23 kilometrów.
Jeszcze w roku 2024 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zakończyć opracowanie dokumentacji budowlanej i złożyć wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Od daty uzyskania wspomnianej decyzji zależy termin ogłoszenia przetargu na roboty budowlane oraz przygotowanie harmonogramu prac. Szacowany dziś koszt tego rządowego przedsięwzięcia to ponad 6 mld złotych.
Aktualnie projektowane są dwa odcinki: Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police (łączna długość: 25,5 kilometra) oraz Police – Goleniów (długość 23,41 kilometra).
Największym wyzwaniem technologicznym będzie budowa 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który zostanie zrealizowany podobnie jak tunel w Świnoujściu w technologii TBM. Wjazd to tunelu zlokalizowany ma zostać przy ul. Kuźnickiej w Policach nieopodal Grupy Azoty Zakładów Chemicznych „Police” S.A. Wyjazd będzie znajdował się w okolicy wieży nawigacyjnej na północ od miejscowości Święta. Szczegóły przebiegu pozostają na etapie prac projektowych.
Rolą samorządów w tym przedsięwzięciu jest zapewnienie dojazdu do węzłów obwodnicy Szczecina. Aby zapobiec dojazdowi do węzła przez centrum Polic, władze gminy stanęły przed koniecznością znalezienia innego sposobu włączenia się w obwodnicę Szczecina i znalezienia finansowania zewnętrznego dla tak kosztownej inwestycji.
Ostatecznie dzięki pozyskanym środkom finansowym z Programu Polski Ład etap projektowania obwodnicy Polic może by realizowany jednocześnie z projektem rządowym.