• #DP Extra
  • Publikacja:

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina

Zachodnie Drogowe Obejście miasta Szczecina (ZOS) to 50-kilometrowa obwodnica lewobrzeżnej części Szczecina z przeprawą przez Odrę w Policach, projektowana w ciągu drogi ekspresowej. Ma stanowić przedłużenie drogi S6 od węzła Goleniów w kierunku zachodnim do węzła Kołbaskowo przy autostradzie A6. Droga projektowana jest jako połączenie o statusie S: dwie jezdnie i bezkolizyjne połączenia z drogami dojazdowymi na terenie gmin: Police, Kołbaskowo, Dobra i Szczecin.

Zachodnie Drogowe Obejście miasta Szczecina / zdjęcia: Gracjan Broda

Gracjan Broda,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W ciągu obwodnicy Szczecina zaplanowano budowę dziesięciu węzłów drogowych. Jednym z ważniejszych węzłów na trasie jest węzeł Police. Jest on planowany w bezpośrednim otoczeniu Portu Police oraz Grupy Azoty. Powstanie węzła znacząco ułatwi komunikację przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie gminy. Zachodnie Drogowe Obejście ominie Szczecin od południa i wschodu, a w konsekwencji wyprowadzi ciężki ruch poza granice terenów zurbanizowanych. Obecnie ruch tranzytowy do i z terenów przemysłowych Polic skupia się w śródmieściu Miasta Szczecina i biegnie przez centrum Starego Miasta w Policach.
Z perspektywy Gminy Police obejście ma kluczowe znaczenie dla rozwoju terenów inwestycyjnych i uspokojenia ruchu w mieście. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ trzeba przejechać 58 kilometrów, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po zrealizowaniu Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina droga ta skróci się do zaledwie 23 kilometrów.

Jeszcze w roku 2024 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zakończyć opracowanie dokumentacji budowlanej i złożyć wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Od daty uzyskania wspomnianej decyzji zależy termin ogłoszenia przetargu na roboty budowlane oraz przygotowanie harmonogramu prac. Szacowany dziś koszt tego rządowego przedsięwzięcia to ponad 6 mld złotych.

Aktualnie projektowane są dwa odcinki: Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police (łączna długość: 25,5 kilometra) oraz Police – Goleniów (długość 23,41 kilometra).

Największym wyzwaniem technologicznym będzie budowa 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który zostanie zrealizowany podobnie jak tunel w Świnoujściu w technologii TBM. Wjazd to tunelu zlokalizowany ma zostać przy ul. Kuźnickiej w Policach nieopodal Grupy Azoty Zakładów Chemicznych „Police” S.A. Wyjazd będzie znajdował się w okolicy wieży nawigacyjnej na północ od miejscowości Święta. Szczegóły przebiegu pozostają na etapie prac projektowych.

Rolą samorządów w tym przedsięwzięciu jest zapewnienie dojazdu do węzłów obwodnicy Szczecina. Aby zapobiec dojazdowi do węzła przez centrum Polic, władze gminy stanęły przed koniecznością znalezienia innego sposobu włączenia się w obwodnicę Szczecina i znalezienia finansowania zewnętrznego dla tak kosztownej inwestycji.

Ostatecznie dzięki pozyskanym środkom finansowym z Programu Polski Ład etap projektowania obwodnicy Polic może by realizowany jednocześnie z projektem rządowym.

Przebieg Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina / grafika: GDDKiA
Drogi Użytkowniku,

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych dotyczących przetwarzania danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się, począwszy od 25 maja 2018 roku. Klikając przycisk "PRZEJDŹ DO SERWISU" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, przez Wydawnictwo "Dziennik Policki" Gracjan Broda, Twoich danych osobowych zapisanych w plikach cookies wykorzystywanych w celach statystycznych i umożliwiających prawidłowe korzystanie z portalu dziennikpolicki.pl - Regionalny Portal Informacyjny.