- Wiadomości
- Publikacja:
Gmina Police musi emitować obligacje komunalne!
Gmina Police poinformowała o konieczności emisji obligacji komunalnych krótkoterminowych na kwotę 15 milionów złotych.
Gracjan Broda,
Do końca grudnia Gmina Police musi uregulować wszystkie płatności związane z realizacją dwóch inwestycji związanych z infrastrukturą drogową na potrzeby Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że całkowity koszt realizacji inwestycji przy ul. Piłsudskiego oraz Siedleckiej w Policach to blisko 45 milionów złotych.
Jak poinformował zastępca burmistrza Polic Jakub Pisański, środki unijne do kasy Urzędu Miejskiego w Policach spłyną nie wcześniej niż na przełomie marca i kwietnia 2024 roku.
– Musimy do końca roku sfinalizować te zadania, inaczej nie otrzymamy refundacji środków – podkreślił skarbnik Gminy Police Janusz Zagórski. – Dlatego musimy posiłkować się takim rozwiązaniem (emisją obligacji komunalnych – dop. red.) – dodał Pisański.
Gmina Police potrzebuje dokładnie 15 milionów i 414 tysięcy złotych. Emisja Obligacji Komunalnych opiewać będzie na kwotę 15 milionów złotych. Pozostałe środki pochodzić będą z budżetu. Jak zapewnił Janusz Zagórski, koszt obsługi i emisji obligacji zamknie się w kwocie miliona złotych.
Jak podkreślił zastępca burmistrza Polic Jakub Pisański informacja o fakcie, że nie ma możliwości, aby środki z dofinansowania wpłynęły jeszcze w tym roku, pojawiła się około dwóch tygodni temu.
Okres programowania tej perspektywy finansowej z Komisją Europejską kończy się w tym roku. To oznacza, że wszystkie faktury musimy zapłacić do końca bieżącego roku – tłumaczyła naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach Aneta Soprych-Kuśnierz.
Gmina Police docelowo miała uzyskać dofinansowanie inwestycji na poziomie 12 milionów złotych. W trakcie trwającego roku wystąpiła o zwiększenie dofinansowania, co w efekcie przełożyło się na kwotę 30 milionów złotych.
– Chcieliśmy skorzystać z możliwości większego dofinansowania – przyznała Doprych-Kuśnierz.
Jak przyznał Jakub Pisański — obecna sytuacja nie dotyczy tylko Gminy Police, a praktycznie wszystkich gmin zaangażowanych w realizację projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
– Gdybyśmy wiedzieli, że te środki nie wpłyną w tym roku, mielibyśmy o 15 milionów złotych mniej wkładu własnego na inwestycje – zauważył naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Policach Krzysztof Kuśnierz.
Na 17 listopada zwołana została Nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej w Policach, podczas której radni procedować będą nad przyjęciem stosownej uchwały, zezwalającej na emisję obligacji komunalnych. Jeżeli radni nie zdecydują się na wydanie zgody na emisję obligacji, to Gmina Police straci dofinansowanie w kwocie 15 milionów 414 tysięcy złotych. Jeżeli natomiast Rada Miejska opowie się za emisją obligacji, to zostaną one spłacone, po wpłynięciu dofinansowania z Unii Europejskiej do kasy Urzędu Miejskiego w Policach.