- Wiadomości
- Publikacja:
Ile kosztowało uprzątnięcie terenu po firmie Ecorama?
Pytaliście w komentarzach ile samorząd powiatowy, czyli tak naprawdę nas podatników, kosztowało uprzątnięcie nielegalnie składowanych odpadów przy ul. Kamiennej w Policach.
Gracjan Broda,
Zanim jednak odpowiemy na to pytanie, cofnijmy się do roku 2009. To właśnie wtedy firma Ecorama uzyskała od ówczesnego starosty polickiego Leszka Guździoła 3-letnie pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na gromadzeniu i przetwarzaniu odpadów. Dwukrotnie negatywną opinię w tej sprawie wydała Gmina Police.
Miała powstać nowoczesna instalacja do odzysku odpadów i kilkadziesiąt miejsc pracy. Po ambitnych planach szefów mieszczącej się przy ul. Kamiennej w Policach firmie pozostała jedynie sterta śmieci, które na własny koszt zmuszone było uprzątnąć Starostwo Powiatowe w Policach.
W 2012 roku starosta policki nie przedłużył umowy dzierżawy terenu, ponieważ firma Ecorama przestała uiszczać stosowną opłatę. Problemem, którego przez wiele lat nie udawało się rozwiązać, była zwieziona m.in. z Niemiec góra śmieci. Jak się później okazało było ich blisko 60 tysięcy ton.
Po kilku latach Powiat Policki nie mając niezbędnych środków finansowych na uprzątnięcie terenu, rozpoczął starania o pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Powiat Policki – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął decyzję o dołożeniu 15 milionów i 300 tysięcy złotych do uprzątnięcia terenu po byłej firmie Ecorama, która nielegalnie składowała odpady przy ul. Kamiennej w Policach.
Umowę na dofinansowanie przedsięwzięcia 10 maja 2021 roku podpisali wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Paweł Mirowski oraz starosta policki Andrzej Bednarek.
Pierwotnie szacowano, że oczyszczenie i rekultywacja tego terenu pochłonie nieco ponad 18 milionów złotych. Po ogłoszeniu przetargu okazało się, że kwota ta jest niewystarczająca. Oferenci, którzy złożyli swoje oferty, skosztorysowali zadanie na ponad 26 milionów złotych.
Zarząd Powiatu w Policach podjął działania, aby uratować realizację inwestycji – m.in. rozważając możliwość zaciągnięcia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kiedy okazało się, że jest to niemożliwe do realizacji, Powiat Policki rozpoczął starania o pozyskanie środków z tzw. Funduszy Norweskich.
Ostatecznie dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Powiatu Polickiego zostało zwiększone do kwoty 25 milionów i 300 tysięcy złotych.
Na mocy podpisanego aneksu do umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Powiat Policki otrzymał dodatkowe 10 milionów złotych. Co warte podkreślenia, w ogłoszonych trzech postępowaniach przetargowych złożone oferty przewyższały kwotę 18 milionów złotych zabezpieczonych wówczas na ten cel.
W środę, 4 maja 2022 roku otwarto oferty złożone w ramach czwartego postępowania przetargowego. Realizacją zadania polegającego na usunięciu nielegalnie składowanych odpadów zainteresowane były dwie firmy.
Początkowo Powiat Policki miał problem z wyłonieniem wykonawcy, który podejmie się realizacji zadania. Ostatecznie udało się rozstrzygnąć przetarg, a zadania podjęła się firma BFK Polska ze Szczecina. 17 października 2022 roku władze Powiatu Polickiego podpisały z wykonawcą stosowną umowę.
Celem nadrzędnym projektu było usunięcie i zagospodarowanie niewłaściwie składowanych odpadów na terenie nieruchomości przy ul. Kamiennej w Policach oraz przywrócenie wartości użytkowych zanieczyszczonego terenu i nadanie mu nowych funkcji, poprzez powstanie terenu zielonego.
Pierwszy etap zadania polegał na wysortowaniu z ogólnej masy odpadów surowców wtórnych, w celu ich recyklingu lub odzysku. Następnie firma, która wygrała przetarg, zobligowana była do zabrania pozostałych odpadów.
Z terenu nielegalnego składowiska odpadów przy ul. Kamiennej w Policach w okresie od 1 grudnia 2022 do końca sierpnia 2023 roku usunięto blisko 49 tysięcy ton śmieci. Ostatecznie uprzątnięto ponad 59 tysięcy tom odpadów. To o około 11 tysięcy ton więcej niż pierwotnie zakładano.
Aktualnie prowadzone są prace związane z rekultywacją i remediacją terenu. Prace powinny zostać zakończone do końca marca 2024 roku. Całość inwestycji to koszt rzędu 29 765 566 złotych.