reklama

Pięć ofert na odcinek Police – Goleniów w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło pięć ofert na realizację odcinka Police – Goleniów w ramach budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Trasa powstanie w ciągu drogi ekspresowej S6 i obejmie m.in. najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Wizualizacja tunelu pod Odrą / wizualizacja: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Gracjan Broda,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak informuje GDDKiA, proponowane przez wykonawców ceny wahają się od 4,92 do 8,52 miliarda złotych. Obecnie trwa analiza ofert. Pod uwagę brane będą nie tylko koszty, ale także jakość i warunki techniczne.

Kryteriami oceny ofert jest w 60% cena, na pozostałe 40% składa się na to przedłużenie okresu gwarancji na wyposażenie tunelu (20%), obiekty mostowe (10%) i konstrukcje oporowe (10%). Termin zakończenia procedur jest uzależniony również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczejinformuje GDDKiA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana w czwartym kwartale bieżącego roku.

Podmiot, z którym podpiszemy umowę na realizację inwestycji, będzie miał za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność drążenia tunelu pod Odrą o długości 5 kilometrów, termin wykonywania prac budowlanych będzie znacząco dłuższy niż dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego zakończenie prac planujemy w 2033 roku. Wcześniej, bo już na przełomie 2028 i 2029 roku, kierowcy będą mogli skorzystać z odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Policepodkreśla GDDKiA.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Odcinek Police – Goleniów będzie miał długość 23,4 kilometra, w tym aż 5 kilometrów będzie stanowił tunel drogowy pod Odrą. Obiekt ten będzie zlokalizowany na północ od Polic. Każda z dwóch jezdni drogi S6 będzie poprowadzona osobnym tunelem drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 metrów, a grubość obudowy 60 centymetrów. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych.

Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 metrów poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie poprowadzona na głębokości do 45 metrów. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 metrów.

Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi.

To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych dla regionu i samej Gminy Police. Budowa tunelu pod Odrą nie tylko usprawni komunikację, ale również znacząco wpłynie na rozwój gospodarczy i dostępność terenów w północnej części województwa zachodniopomorskiego.

Udostępnij Artykuł:

Ostatnia modyfikacja: 24 czerwiec 2025, 16:06