- Inwestycje
- Publikacja:
Zachodnia Obwodnica Szczecina z kompletem decyzji ZRID
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że posiada komplet decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – przyp. red.) dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

Gracjan Broda,
– Otrzymaliśmy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla wszystkich trzech odcinków Zachodniego Obejścia Szczecina w ciągu S6 o łącznej długości 49 kilometrów – informuje GDDKiA.
Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron – Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski decyzję na przejście do etapu rozpoczęcia robót budowlanych wydał po okresie 5 miesięcy.
Przypomnijmy, że przetargi na wybór wykonawców tej inwestycji ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że w drugiej połowie bieżącego roku będzie mogła zapoznać się z ofertami, a pod koniec 2025 roku podpisać stosowne umowy.
– Wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie prac jest planowane w 2028 roku – tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Do 2032 roku uruchomiony ma zostać odcinek Police – Goleniów z tunelem. Ma to związek z koniecznością wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu (dwa odrębne tunele obok siebie – przyp. red.) o długości 5 kilometrów.
Tunel pod Odrą będzie najtrudniejszym etapem inwestycji. Jego średnica zewnętrzna wyniesie 15 metrów, a grubość obudowy – 60 centymetrów. Spód konstrukcji znajdzie się maksymalnie 51 metrów poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia przebiegać będzie na głębokości do 45 metrów. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały około 600 metrów długości.
Głównym celem budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest odciążenie obecnych tras A6, S3 i S6, które omijają Szczecin od południa i wschodu. Nowa trasa domknie ring wokół miasta, poprawiając skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała kluczowe znaczenie dla Polic. Po jej ukończeniu droga z Polic do węzła w Goleniowie skróci się z 58 kilometrów do zaledwie 23 kilometrów, co przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu.
Budowa obwodnicy pozwoli również na wyprowadzenie części ruchu tranzytowego z centrum Szczecina, co jest szczególnie istotne w kontekście transportu do i z Zakładów Chemicznych w Policach.
Inwestycja została uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku.