Stacja kolejowa w Policach i słynna linia 406 do Trzebieży
- Wiadomości
Linia kolejowa nr 406, która obecnie przechodzi gruntowną metamorfozę w związku z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, ma długą i bogatą historię. Mało kto jednak pamięta, że jej początki sięgają końca XIX wieku. Linia została ukończona w 1898 roku, a dwanaście lat później, w 1910 roku, przedłużona do Trzebieży.
Gracjan Broda,
Dworzec kolejowy w Policach, zlokalizowany przy dzisiejszej ulicy Batorego, powstał w 1898 roku. Wówczas ulica ta nosiła nazwę Bahnhofstrasse, czyli Dworcowa. W tym samym roku zakończono budowę liczącej 28 kilometrów, jednotorowej linii kolejowej na trasie Szczecin Główny – Jasienica. Początkowo linia miała przede wszystkim znaczenie turystyczne, ułatwiając dojazd do podszczecińskich miejscowości wypoczynkowych.
W 1903 roku zapadła decyzja o wydłużeniu trasy do Trzebieży. Inwestycję zrealizowano siedem lat później – 15 marca 1910 roku – poprzez dobudowanie odcinka o długości około 8 kilometrów. Z czasem na fragmencie od stacji Szczecin Turzyn do stacji Police dobudowano drugi tor. Podczas II wojny światowej linia kolejowa nr 406 odegrała istotną rolę w funkcjonowaniu niemieckiej fabryki benzyny syntetycznej zlokalizowanej w Policach.
W latach 1937–1938 budynek polickiego dworca przeszedł gruntowną przebudowę. Powstał wówczas dwupoziomowy obiekt, w którym mieściły się kasy biletowe oraz poczekalnie dla podróżnych. Stacja kolejowa posiada dwa perony i trzy krawędzie peronowe.
Do 1945 roku linia kolejowa nr 406 obsługiwała połączenia do Trzebieży, łącząc m.in. Pomorzany, Niebuszewo i Pogodno z zakładami przemysłowymi położonymi nad Odrą. Pociągi zatrzymywały się na licznych stacjach i przystankach, m.in. w Szczecinie Głównym, Pomorzanach, Turzynie, Pogodnie, Łęknie, Niebuszewie, Drzetowie, Żelechowie, Golęcinie, Gocławiu, Skolwinie, Mścięcinie, Policach, Jasienicy, Dębostrowie, Niekłończycy–Uniemyślu oraz w Trzebieży.
Początkowo trasę obsługiwały parowozy. W latach 80. XX wieku, w trakcie elektryfikacji i modernizacji Magistrali Nadodrzańskiej na odcinku Szczecin – Zielona Góra – Wrocław, zelektryfikowano również linię prowadzącą do Trzebieży. Prace zakończono 23 grudnia 1983 roku, a na trasie pojawiły się elektryczne zespoły trakcyjne. Duży wpływ na elektryfikację tego odcinka miała budowa Zakładów Chemicznych Police w 1969 roku.
30 września 2002 roku na trasie do Trzebieży pojechał ostatni pociąg pasażerski. Od tego czasu linię wykorzystują wyłącznie pociągi towarowe, kursujące głównie do i z Zakładów Chemicznych Police.
Dworzec kolejowy przy ulicy Batorego jest jedną z trzech stacji kolejowych znajdujących się w granicach administracyjnych Polic. Stacja posiada dwa perony oraz przejście podziemne, które obecnie pozostaje nieczynne.
Obecnie na stacji Police prowadzone są prace modernizacyjne, obejmujące m.in. przebudowę peronu nr 2. Realizowana jest także budowa dwóch kładek dla pieszych, które połączą peron wyspowy z peronem jednokrawędziowym oraz układem drogowym. Stacja ma być w pełni dostępna dla wszystkich podróżnych, w tym osób ze szczególnymi potrzebami – przy czym tylko jedna z planowanych kładek zostanie wyposażona w windę.
Udostępnij Artykuł:








