Poseł interpeluje ws. MOP Sławoszewo. Ministerstwo: Wszystkie decyzje administracyjne (…) mają charakter ostateczny
- Inwestycje
- Publikacja:
Poseł Koalicji Obywatelskiej Patryk Jaskulski skierował do ministerstwa infrastruktury obszerną interpelację na temat kontrowersji, które budzi planowana budowa MOP Sławoszewo w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W odpowiedzi wiceminister Stanisław Bukowiec przyznał m.in., że wszystkie decyzje administracyjne uzyskane w ramach procesu przygotowania inwestycji mają charakter ostateczny.
Jakub Siusta,
W swojej interpelacji Patryk Jaskulski wskazał m.in. na obawy mieszkańców Sławoszewa dotyczących kilku kluczowych elementów inwestycji. Chodzi m.in. o zasadność budowy miejsc dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (ADR), umieszczenie domu przy ul. Rubinowej 10 w granicach MOP, a także o kwestię budowy rowów melioracyjnych i infrastruktury kanalizacyjnej na terenie okolicznych działek. Według mieszkańców, pierwotnie prezentowany projekt zakładał budowę 198 miejsc postojowych, a obecnie mówi się już o 370 – co ma być pokłosiem rezygnacji z planu budowy MOP Stobno. Co więcej, pojawiły się zarzuty, że z uwagi na dynamiczny rozwój wsi w ostatnich latach informacje na temat planów mogły nie trafić do większości zainteresowanych obecnie tym tematem osób. Poseł zauważył, że społeczność Sławoszewa obawia się, że nie zostało prawidłowo oszacowane ryzyko związane z ładunkami ADR i dziwią się, że inwestycja nie została zaplanowana na obszarach niezamieszkałych – jak np. na polach w okolicy Skarbimierzyc czy wzdłuż bocznicy kolejowej przy stacji Police Chemia. Poseł przekazał też obawy o aleję starych dębów, która wg projektu i wbrew zapewnieniom wojewody, miałaby zostać zlikwidowana.
W odpowiedzi ministerstwo infrastruktury podkreśliło, że proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały. Dokumentacja została pozytywnie zaopiniowana przez jednostki samorządu terytorialnego, co pozwoliło na złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
– Wszystkie decyzje administracyjne uzyskane w ramach procesu przygotowania inwestycji mają charakter ostateczny i nie podlegają dalszemu zaskarżeniu – informuje wiceminister Stanisław Bukowiec.
Sekretarz Stanu podkreślił, że na obecnym etapie jakiekolwiek istotne zmiany w dokumentacji projektowej mogą skutkować koniecznością ponownego przeprowadzenia części procedur administracyjnych, co wiąże się z ryzykiem znacznych – nawet kilkuletnich – opóźnień w realizacji inwestycji.
Jeśli chodzi o kwestię nieruchomości przy ul. Rubinowej, to już w 2023 r. uzgodniono z właścicielem działki zmiany w zakresie przebiegu drogi technicznej przeznaczonej wyłącznie do obsługi kilku nieruchomości, zbiornika retencyjnego ZB10 oraz jako dojazd awaryjny do MOP. Właściciel działki nr 710/19 został oficjalnie poinformowany 11 września 2025 roku o wynikach analiz, które przeprowadzono we współpracy z wykonawcą projektu. Jak ustalono, kluczowym problemem jest kolizja obecnego przebiegu sieci kanalizacyjnej z czasowym zajęciem terenu. GDDKiA zadeklarowała, że przedłoży wykonawcy robót propozycję korekty technicznej, mającej polegać na przełożeniu kolidującego odcinka sieci kanalizacyjnej.
Zdaniem ministerstwa, usytuowanie stanowisk postojowych dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne jest zgodne z przepisami. Sporządzony został również Plan Działań Ratowniczych, który zawiera szczegółowe procedury postępowania w przypadku zdarzeń z udziałem pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
W odpowiedzi na interpelację zapewniono ponadto, że większość wspomnianej dębowej alei zostanie zachowana i jedynie niewielki jej fragment zostanie wycięty, ponieważ znajduje się w obszarze kolizji z projektowaną dodatkową jezdnią. W projekcie uwzględniono wpływ inwestycji na system korzeniowy oraz zasięg korony tych drzew. Co więcej dokonana została korekta przebiegu sieci kanalizacyjnej wzdłuż ul. Rubinowej, odsuwając ją od potencjalnych miejsc kolizji z istniejącą zielenią.
Warto też podkreślić, że w wyniku przeprowadzonych analiz i konsultacji z mieszkańcami Sławoszewa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zobowiązała się do przedstawienia wykonawcy możliwości wprowadzenia korekt do zakresu robót budowlanych. Chodzi tu przesunięcie parkingu dla autobusów w miejsce parkingu dla pojazdów ciężarowych zlokalizowanych po północnej stronie, przeniesienia pojazdów ciężarowych w miejsce zapewnionej rezerwy po stronie południowej, pozostawienie rezerwy w formie zieleni w miejscu po parkingu dla autobusów, zmianę liczby miejsc postojowych dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne z pięciu do dwóch również pozostawiając rezerwę w formie zieleni, wskazanie potencjalnych miejsc dodatkowych nasypów izolujących w formie wałów ziemnych oraz o korektę geometrii drogi gruntowej ul. Rubinowej przy alei dębów.
Przypomnijmy, że na początku listopada doszło do spotkania przedstawicieli ministerstwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gminy Dobra oraz mieszkańców Sławoszewa. Rozmowy mają być kontynuowane do momentu wypracowania kompromisu.
Udostępnij Artykuł:








