- Polityka
- Publikacja:
Walczak: „Chcemy skutecznie ulepszać oświatę w Powiecie Polickim”
O wyzwaniach, z jakimi mierzy się powiatowa oświata, potrzebie diagnoz i współpracy, a także o roli nowo powołanego Powiatowego Zespołu ds. Edukacji – z wicestarostą polickim Damianem Walczakiem rozmawiał Gracjan Broda.

Gracjan Broda,
Gracjan Broda: Czym jest Powiatowy Zespół ds. Edukacji i jaka jest jego rola w systemie oświaty powiatowej?
Damian Walczak: Naszym celem było stworzenie forum, które umożliwi regularne spotkania przedstawicieli wszystkich jednostek oświatowych prowadzonych przez Powiat Policki oraz zaproszonych gości ze wszystkich czterech gmin. Spotkania te mają służyć wspólnej dyskusji i wypracowywaniu rozwiązań odpowiadających na wyzwania i potrzeby najbliższych 5–10 lat. Cieszy mnie fakt, że udało się zebrać tylu ekspertów i rozmawiać z nimi w dobrej atmosferze.
G.B.: Z jakim odbiorem wśród jednostek zwłaszcza z terenu poszczególnych gmin spotkała się Wasza inicjatywa?
D.W.: Jak do tej pory — z bardzo dobrym rezultatem. Uczestnicy spotkań są zadowoleni, ponieważ powstała przestrzeń do dyskusji, która przekłada się na realne pomysły rozwiązywania problemów nie tylko w pojedynczych jednostkach, lecz także na poziomie całej struktury.
G.B.: Czy po tych pierwszych spotkaniach Powiatowego Zespołu ds. Edukacji widać, że problemy w poszczególnych gminach są inne, czy jednak bardzo zbliżone do siebie?
D.W.: Problemy, z którymi się mierzymy, są bardzo podobne we wszystkich placówkach. Najczęściej dotyczą one potrzeby wsparcia psychologicznego i pedagogicznego — zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Wspólnie zastanawiamy się, jakie rozwiązania można wdrożyć, by skutecznie radzić sobie choćby z tematyką uzależnień behawioralnych i przebodźcowania, z którym nie radzą sobie zarówno dzieci, jak i dorośli. . To właśnie w Zespole powstała koncepcja tworzenia zespołów terapeutycznych, rozszerzenia wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, uruchomienia telefonu zaufania oraz dedykowanej pomocy skierowanej zarówno do nauczycieli, jak i uczniów — a więc całego wachlarza działań, które realnie mogłyby przynieść ulgę i wsparcie.
G.B.: Jakie działania można podjąć, aby zatrzymać odpływ nauczycieli z zawodu i zwiększyć atrakcyjność pracy w oświacie?
D.W.: Chcemy wypracować rozwiązanie, które pozwoli m.in. na to, aby nauczyciel – na przykład matematyki – zatrudniony na pół etatu w Zespole Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Policach, nie musiał szukać drugiej części etatu w Szczecinie, lecz mógł ją uzupełnić w jednej z pobliskich szkół w Policach. Poruszyliśmy również kwestie związane z promocją zawodu nauczyciela i wspólnie opracowujemy plan, który pozwoli odczarować jego negatywny wizerunek. Chcemy pokazać, że praca nauczyciela ma także wiele pozytywnych stron i daje satysfakcję. Równocześnie pracujemy nad pakietem samorządowym, który moglibyśmy wdrożyć i sfinansować, by zachęcać do podjęcia tego pięknego i szlachetnego zawodu.
G.B.: Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie Powiat Policki w zakresie oświaty. Jakie jeszcze diagnozy postawił Zespół ds. Edukacji?
D.W.: Największym wyzwaniem, z jakim mierzy się oświata, są deficyty finansowe. Powiat Policki co roku dokłada do systemu edukacji około 21 milionów złotych, przy subwencji oświatowej wynoszącej 52 miliony złotych. Choć obecnie mamy do czynienia z niżem demograficznym, liczba zadań w oświacie wcale się nie zmniejsza. Rośnie natomiast liczba uczniów z rozpoznanymi trudnościami i schorzeniami, które wymagają dodatkowego wsparcia — często w postaci nauczyciela wspomagającego w klasie. Dlatego dostrzegamy potrzebę rozwijania zdecydowanie bardziej wyspecjalizowanej oferty edukacyjnej na terenie Powiatu Polickiego. Musimy tworzyć takie warunki, aby każdy uczeń otrzymał odpowiednie wsparcie i opiekę.
G.B.: A co z budynkami, które jeszcze do niedawna pełniły funkcje oświatowe, a dziś stoją niewykorzystane?
D.W.: Już dziś musimy rozpocząć na ten temat dyskusję i zastanowić się, jakie będzie przyszłe przeznaczenie tych budynków. Pierwsze projekty rozporządzeń Ministra Edukacji, które ujrzały światło dzienne, przewidują możliwość prowadzenia w nich działalności senioralnej i zdrowotnej. Być może właśnie w tym kierunku warto podążyć. Jednym z pomysłów jest utworzenie Powiatowego Przedszkola Specjalnego dla dzieci z terenu Powiatu Polickiego. Co prawda nie jest to zadanie przypisane powiatom, jednak rozważamy możliwość powołania takiej międzygminnej placówki, która służyłaby dzieciom ze wszystkich czterech gmin naszego powiatu.
G.B.: Jak ocenia Pan współpracę poszczególnych placówek oświatowych z instytucjami wspierającymi edukację, takimi jak poradnie czy organizacje społeczne?
D.W.: Właśnie w tym miejscu swoje zadanie spełnił Powiatowy Zespół ds. Edukacji, ponieważ otrzymywaliśmy sygnały o braku platformy do dyskusji i możliwości szczegółowego poznania oferty poszczególnych jednostek. Dobrym przykładem jest tu Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Policach — wcześniej pojawiały się zastrzeżenia co do jej funkcjonowania, jednak wiele kwestii zostało omówionych i przepracowanych właśnie w ramach Powiatowego Zespołu ds. Edukacji. Efektem jest nie tylko poprawa funkcjonowania poradni, lecz przede wszystkim większa efektywność współpracy na poziomie całego systemu.
G.B. Czyli jak dobrze rozumiem Powiatowy Zespół ds. Edukacji jest również platformą do wymiany doświadczeń, kompetencji i pomysłów?
D.W.: Dokładnie tak, dlatego zależy nam, żeby udział w spotkaniach brali przedstawiciele wszystkich osób i jednostek zaangażowanych w tworzenie systemu oświaty na terenie Powiatu Polickiego. Każdy z nas ma inne spojrzenie na otaczające nas problemy i pomysły na ich rozwiązywanie.
G.B.: Dziękuję za rozmowę.
D.W.: Dziękuję.
Materiał zrealizowany we współpracy z Powiatem Polickim